In 2016 draait een groot deel van de hedendaagse communicatie om online communicatie. Het kan allemaal niet snel genoeg! Op social media wordt er over alle mogelijke onderwerpen geschreven, worden miljoenen foto’s geplaatst en worden er op die manier weer nieuwe reacties uitgelokt. Een vrij nieuwe vorm van internet communicatie is die van mediacommunicatie, en dan met name op het gebied van videomateriaal. Naast het traditionele ‘bloggen’, wat dus inhoud dat mensen hun verhaal op social media schrijven en op die manier delen, zien we steeds meer ontwikkelingen op het gebied van ‘vloggen’. Vloggen, wat inderdaad voorkomt uit bloggen, is dan ook het delen van je eigen verhaal, met behulp van een video. Vloggen houdt vaak echter in dat de filmmaker voornamelijk zichzelf filmt, dus eigenhandig en met de camera op zichzelf gericht. Video-bloggen, vloggen, is natuurlijk weer een veel snellere manier van het overdragen van jouw persoonlijke boodschap.
Een echte vlogger is dagelijks bezig met het filmen van zijn of haar leven, of een bepaald interessegebied waar hij of zij veel mee bezig is. Zo zijn er algemene vloggers, die het leuk vinden om hun dagelijkse leven op te nemen en te delen. Er zijn echter ook specifieke beautyvloggers, reisvloggers of zelfs gamevloggers! Bij vloggen is het heel belangrijk dat er een persoonlijke touch aan het filmpje zit. Zo mag de filmmaker alles delen wat hij denkt, voelt, meemaakt of wat hem dan ook maar bezig houdt. Een kenmerk van een goede vloggers is dan ook dat hij of zij constant in de camera kijkt, waardoor het lijkt alsof deze het echt tegen de kijker heeft.
Bij vloggen draait het met name om de boodschap die je te vertellen hebt, maar ook zeker om de manier waarop je dit doet. Waar een blogger de lezer vast moet kunnen houden door een goed verhaal op een leuke en spannende manier te schrijven, zo moet een vlogger de kijker altijd maar weten te boeien. Een aantal dingen die belangrijk zijn voor een goede vlog zijn onder andere goede beeldkwaliteit, goed geluid, een prettige stem, en een interessant onderwerp. Het moet de kijker niet alleen iets bieden om naar te kijken, maar het beste is natuurlijk als hij of zij er over na gaat denken en op wil reageren. Bij vlogs gaat het met name om het aantal ‘views’ wat de vlogger krijgt. Views is het begrip wat we gebruiken als we het hebben over het aantal keren dat een video is bekeken. Een populaire en snelle manier om veel views te krijgen is het plaatsen van je video’s op social media kanalen, zoals YouTube of Facebook.